Czynniki sprzyjające występowaniu chorób narządu głosowego u nauczycieli

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Istnieje wiele czynników o zróżnicowanym charakterze, które przyczyniają się do zaburzeń funkcjonowania narządu głosowego. Zostały one usystematyzowane w poniższej tabeli.

Największym zagrożeniem dla głosu nauczyciela jest jednak kombinacja i kumulacja wielu niekorzystnych czynników w czasie.

Czynniki sprzyjające  występowaniu zaburzeń głosowych. 

(Opracowanie własne na podstawie literatury przedmiotu)

 CZYNNIKI RYZYKA

CZYNNIKI O CHARAKTERZE WEWNĘTRZNYM

CZYNNIKI O CHARAKTERZE ZEWNĘTRZNYM

Związane z anatomią i funkcjonowaniem narządu głosowego:

  • wiek

  • płeć

  • budowa narządu głosowego (asymetrie anatomiczne i czynnościowe), jego jakość, stan i wydolność

  • nadwrażliwość błony śluzowej na czynniki mechaniczne i fizyczne

  • predyspozycje do obrzęków i krwawień środtkankowych

  • stan narządu słuchu

  • wydolność oddechowa

  • kinestetyka – nieprawidłowości kręgosłupa szyjnego powodujące napięcia mięśni szyi i karku, nieprawidłowa postawa ciała)

  • schorzenia ogólne np. problemy z krążeniem, refluks żołądkowo- przełykowy, choroby układu pokarmowego

  • choroby dróg oddechowych

  • upośledzenie oddychania przez nos

  • alergie

  • stany zapalne krtani

  • zmiany w ośrodkowym i autonomicznym układzie nerwowym

  • zmiany w układzie endokrynologicznym (zwłaszcza u kobiet- zmiany hormonalne w okresie menopauzy; choroby tarczycy)

  • zażywane leki np. stosowanie środków hormonalnych (w tym antykoncepcyjnych), antyhistaminowych, rozszerzających naczynia krwionośne, odwadniających, leki na nadciśnienie

Związane z warunkami pracy:

  • mikroklimat sal lekcyjnych

    -zanieczyszczenie powietrza (pył kredowy, opary, toksyny wziewne)

    -nieodpowiednia temperatura i wilgotność powietrza

  • zmiany temperatury

  • wielkość pomieszczeń (zbyt małe klasy, duże sale gimnastyczne i obiekty sportowe)

  • nieodpowiednia akustyka sal lekcyjnych

  • brak nagłośnienia

  • nadmierna liczba uczniów w klasie

  • nadmierne natężenie hałasu

 

 

 

 

Uzależnione od predyspozycji psychicznych i cech osobowościowych:

  • usposobienie, osobowość (nerwowość, konfliktowość, gadatliwość)

  • reakcje emocjonalne

  • stosunek do wykonywanego zawodu

  • zdolność do nawiązywania kontaktów

  • długotrwałe stresy, nieumiejętność radzenia sobie ze stresem

  • nawyki konsumpcyjne (alkohol, papierosy, itp.)

  • duża pobudliwość nerwowa

  • umiejętność nawiązywania kontaktów

  • styl życia

  • nawyki głosowe np. mówienie głośno, twardo, zbyt nisko lub za wysoko

  • brak zainteresowania rehabilitacją, kształceniem głosu

 

 

 

 

 

 

Związane z wykonywaną pracą:

 

  • lata pracy w zawodzie

  • charakter prowadzonych zajęć (przedmiot nauczania)

  • wiek uczniów

  • nadmierna ilość godzin

  • stres i napięcia w pracy

  • stosunki międzyludzkie w szkole

  • wypalenie zawodowe

  • oddychanie przez usta w czasie mówienia

  • zmęczenie mięśniowe związane z długotrwałym mówieniem

  • mówienie z dużym natężeniem w zmiennych warunkach atmosferycznych lub w pomieszczeniach, gdzie pracują hałaśliwe maszyny (przedmioty zawodowe)

  • uszkodzenie słuchu związane ze zwiększonym natężeniem hałasu

  • braki w zawodowych kwalifikacjach

    (brak odpowiedniego przygotowania podczas nauki zawodu do pracy powodującej duże obciążenia głosu)

  • przygotowanie do pracy pedagogicznej

  • nieprawidłowa emisja głosu i nawyki głosowe (np. odchrząkiwanie, twardy atak, podwyższenie średniego położenia głosu mówionego, nadmierne natężenie głosu)

  • nieprzestrzeganie zasad higieny głosu

  • nieprawidłowa artykulacja

Rozgrzewka dla głosu

Warsztaty i szkolenia dla nauczycieli

Podstawy dla pracujących głosem w szkole

Głos to podstawowe narzędzie pracy nauczyciela. Zawód to niełatwy, a intensywne mówienie, przez wiele lat, bez odpowiedniego przygotowania lub treningu, może zakończyć się zniszczeniem a nawet utratą głosu. Możesz temu zapobiec poprzez opanowanie zasad prawidłowej emisji głosu. Nigdy nie jest za późno, by zadbać o głos, pożegnać problemy z głosem i zapobiec jego schorzeniom...

Szczegóły
  • 1 dzień
  • Grupa do 12 osób