Istnieje wiele czynników o zróżnicowanym charakterze, które przyczyniają się do zaburzeń funkcjonowania narządu głosowego. Zostały one usystematyzowane w poniższej tabeli.
Największym zagrożeniem dla głosu nauczyciela jest jednak kombinacja i kumulacja wielu niekorzystnych czynników w czasie.
Czynniki sprzyjające  występowaniu zaburzeń głosowych. 
(Opracowanie własne na podstawie literatury przedmiotu)
|  CZYNNIKI RYZYKA | 
| CZYNNIKI O CHARAKTERZE WEWNĘTRZNYM | CZYNNIKI O CHARAKTERZE ZEWNĘTRZNYM | 
| Związane z anatomią i funkcjonowaniem narządu głosowego: 
wiek
płeć
budowa narządu głosowego (asymetrie anatomiczne i czynnościowe), jego jakość, stan i wydolność
nadwrażliwość błony śluzowej na czynniki mechaniczne i fizyczne
predyspozycje do obrzęków i krwawień środtkankowych
stan narządu słuchu
wydolność oddechowa
kinestetyka – nieprawidłowości kręgosłupa szyjnego powodujące napięcia mięśni szyi i karku, nieprawidłowa postawa ciała)
schorzenia ogólne np. problemy z krążeniem, refluks żołądkowo- przełykowy, choroby układu pokarmowego
choroby dróg oddechowych
upośledzenie oddychania przez nos
alergie
stany zapalne krtani
zmiany w ośrodkowym i autonomicznym układzie nerwowym
zmiany w układzie endokrynologicznym (zwłaszcza u kobiet- zmiany hormonalne w okresie menopauzy; choroby tarczycy)
zażywane leki np. stosowanie środków hormonalnych (w tym antykoncepcyjnych), antyhistaminowych, rozszerzających naczynia krwionośne, odwadniających, leki na nadciśnienie | Związane z warunkami pracy:
 
mikroklimat sal lekcyjnych -zanieczyszczenie powietrza (pył kredowy, opary, toksyny wziewne) -nieodpowiednia temperatura i wilgotność powietrza
zmiany temperatury
wielkość pomieszczeń (zbyt małe klasy, duże sale gimnastyczne i obiekty sportowe)
nieodpowiednia akustyka sal lekcyjnych
brak nagłośnienia
nadmierna liczba uczniów w klasie
nadmierne natężenie hałasu         | 
| Uzależnione od predyspozycji psychicznych i cech osobowościowych: 
usposobienie, osobowość (nerwowość, konfliktowość, gadatliwość)
reakcje emocjonalne
stosunek do wykonywanego zawodu
zdolność do nawiązywania kontaktów
długotrwałe stresy, nieumiejętność radzenia sobie ze stresem
nawyki konsumpcyjne (alkohol, papierosy, itp.)
duża pobudliwość nerwowa
umiejętność nawiązywania kontaktów
styl życia
nawyki głosowe np. mówienie głośno, twardo, zbyt nisko lub za wysoko
brak zainteresowania rehabilitacją, kształceniem głosu             | Związane z wykonywaną pracą:
   
lata pracy w zawodzie
charakter prowadzonych zajęć (przedmiot nauczania)
wiek uczniów
nadmierna ilość godzin
stres i napięcia w pracy
stosunki międzyludzkie w szkole
wypalenie zawodowe
oddychanie przez usta w czasie mówienia
zmęczenie mięśniowe związane z długotrwałym mówieniem
mówienie z dużym natężeniem w zmiennych warunkach atmosferycznych lub w pomieszczeniach, gdzie pracują hałaśliwe maszyny (przedmioty zawodowe)
uszkodzenie słuchu związane ze zwiększonym natężeniem hałasu
braki w zawodowych kwalifikacjach (brak odpowiedniego przygotowania podczas nauki zawodu do pracy powodującej duże obciążenia głosu)
przygotowanie do pracy pedagogicznej
nieprawidłowa emisja głosu i nawyki głosowe (np. odchrząkiwanie, twardy atak, podwyższenie średniego położenia głosu mówionego, nadmierne natężenie głosu)
nieprzestrzeganie zasad higieny głosu
nieprawidłowa artykulacja |